Thursday, October 15, 2009

sepit biru






minggu ini aktiviti utama aku memancing udang galah.Kire sesuailah dengan tajuk utama entri aku ni sepit biru , hhhmmmmn mule2 aku ingat senang la nak pancing sepit biru ni , rupe-rupenyer susah jugak 4 hari aku berlabuh kt dalam sungai nak cari lubuk sepit biru ni .Kalau nak pancing sepit biru kne ade cara tersendiri kalau x... dapat janggut je la,buat tom yam janggut hehehehe....kalau korang nak tahu cara pancing sepit biru ni korang kne tanye org yg pro dalam bidang ni , aku tak brape pandai tapi pancing tu ade la jugak hasil.....

ni hari pertama aku memancing kire murah rezekila bab dpt gakk sepit tapi tak biru la...kalau korang pandai carik lubuk bleh dpt byk sepit biru tapi kne gak tgk camner keadaan air sejuk ke panas ke...kalau sejuk susah ckt nk dpt....
hari ke-2 aku dpt byk ckt dlm 8 ekor sume sepit biru.....kalau nk memancing sepit biru ni mulut kne jage jgn celupar sgt silap-2 leh jumpe sang beedaall ...jawabnyer balik awal la..kate org tua2 kalau tempat tu ade byk udang mesti ade sang bedal kt bawah tengah snoorkerling hehehehe....knape sang bedal selalu ade kt lubuk sepit biru ekk....ader yg ckp udang ni makanan dier la...ader plak yg cakap udang ni jadi tukang cuci sang bedal la...hhhhmmmn bg aku mungkin sepit biru carik makanan kot kt atas belakang sang bedal sebab sang bedal x mandi byk daki kt badan yer hehehehe ape2 pon terpulang pada pandangan korang ....




byk jgk sepit biru yg aku dapat dalam 2kg ,sempat jgk aku jual 1kg dpt gak duit belanje RM40... so kalau korang nk mancing sepit biru time ni la , kumpul byk2 pastu jual dalam RM50 atau RM60 sekilo bergantung kepada saiz....
lupe lakk aku nak bagi tau kt mane aku pancing sepit biru ni...aku memancing kt sungai ibok,perjalanan nak pergi kt lubuk sepit biru ni agak jauh jgk la dalam satu jam baru sampai

No comments:

Post a Comment